Ziekenhuisbeveiliging

Ziekenhuisbeveiliging

ZiekenhuisbeveiligingHandelen vanuit één gedachte. In een zorginstelling hoort iedereen zich veilig te voelen. Bedreigingen en agressie zijn echter steeds meer aan de orde van de dag.
Sommige instellingen liggen midden in het centrum en andere weer buiten centrum. Je hebt dus altijd te maken met verschillend publiek. De medewerkers en de beveiligers van zorginstellingen worden regelmatig geconfronteerd met emoties en agressie. Ook het gedrag dat voortkomt uit medicijn of drugsgebruik, betekent dat de zorgbeveiliger over zeer goede communicatieve vaardigheden moet beschikken.

Emoties werken soms beangstigend en bedreigend omdat ze zo krachtig kunnen zijn en ons verstand kunnen overheersen. Juist deze kracht maakt emoties tot een schitterend fenomeen. Emoties zijn net als golven van de zee: ze zwellen aan tot zij hun hoogste punt bereiken, waarna ze langzaam wegebben. Emoties hebben een grote invloed op onze gezondheid. Ze brengen tastbare, moleculaire effecten in ons lichaam teweeg en zijn daarmee in staat de natuurlijke balans van de lichaamsfuncties te verstoren of juist te herstellen.

Hoe je het best kunt reageren in een agressieve situatie is afhankelijk van de soort agressie. Maar één ding geldt in alle situaties: agressie lokt agressie uit. Je eerste impulsieve reactie zal dus zijn zelf ook agressief te reageren op een agressief persoon. Met als resultaat dat die nóg kwader en agressiever wordt, met alle gevolgen van dien…  De kunst is tot op zekere hoogte ‘mee te gaan’ in wat de agressieve persoon te zeggen heeft. Deze zal zich dan gehoord en begrepen voelen. Dat werkt, letterlijk en figuurlijk, ontwapenend.

Doe in alle gevallen het volgende:

  • Blijf rustig
  • Blijf beleefd
  • Houd oogcontact
  • Behandel de ander met respect
  • Ga niet in discussie, maar zeg dat je ziet dat de ander boos is
  • Stel een grens aan het gedrag, wijs niet de persoon af
  • Roep hulp van je leidinggevende of de bewaking in als je denkt dat de situatie escaleert

Het is natuurlijk zeer afhankelijk van de situatie, in hoeverre je ‘mee kunt gaan’ in het agressieve gedrag van de ander. Het kan al helpen om te zeggen dat je ziet dat die ander boos is en dat je begrijpt waarom dat zo is. Het is ook afhankelijk van de soort agressie hoe je vervolgens een grens stelt aan het gedrag. In het geval van emotionele chantage zal een medelevende opmerking voldoende kunnen zijn, maar als iemand met een mes staat te zwaaien, zul je eerst het vege lijf moeten redden.

ZiekenhuisbeveiligingHet belangrijkste is dat je de persoon op een rustige, maar krachtige toon duidelijk maakt dat je best met hem of haar wilt praten, maar dat hij/zij eerste het agressieve gedrag moet staken en dat je pas daarna verder kunt praten. In het scenario van de wachtkamer kun je bijvoorbeeld zeggen: “Meneer, ik begrijp dat u meteen geholpen wilt worden, maar u moet ook inzien dat het erg druk is. Als u nu rustig gaat zitten, dat wordt u zo meteen geholpen.”
Om dit de doen moet je behoorlijk assertief zijn.

Het is belangrijk ten alle tijde aan je eigen veiligheid te denken!!

Wilt u meer informatie over onze Ziekenhuisbeveiliging, neem dan contact met ons op.